Aké máte ako rodičia možnosti, keď máte dieťa s diagnózou ADHD

ADHD je skratkou Attention Deficit Hyperactivity Disorder, čo v preklade znamená Porucha pozornosti a hyperaktivity, označované aj ako Hyperkinetická porucha. Táto neurovývojová porucha môže aj nemusí byť geneticky podmienená  a má vplyv na kognitívne funkcie mozgu a sociálne aspekty života.

ADHD sa prejavuje hyperaktivitou, impulzívnymi reakciami a problémami s pozornosťou. Prejavy ADHD za najčastejšie diagnostikujú do 7 rokov, keď dieťa príde do 1 ročníka, tak učiteľky si všímajú správanie detí a kontaktujú rodiča v prípade, že je potrebná diagnostika dieťaťa pre stanovenie diagnózy.

ADD - porucha nepozornosti 

  • vyššia chybovosť 
  • nepozornosť 
  • zábudlivosť
  • hlava akoby v oblakoch
  • akoby sa k nemu informácia nedostala

ADHD - porucha nepozornosti + hyperaktívne prejavy

  • neposedí, neustále sa vrtí a odbieha
  • vykrikuje na hodine
  • skáče do reči
  • nedokončí prácu
  • nevie sa zahrať sám, potrebuje usmerňovanie
  • veľa rozpráva oproti iným deťom a rýchlejšie
  • logopedické vady

ADHD - niektoré deti majú aj poruchu učenia

  • dysgrafia - porucha písania
  • dyslexia - porucha čítania 
  • dyskalkulémia - porucha počítania

PRAVDY O ADHD:

1. Mozog dieťaťa ADHD funguje inak ako mozog dieťaťa bez ADHD. 

Problémy s výkonnými funkciami, samoreguláciou a kontrolou, problémy s pracovnou pamäťou, organizovaním, riadením času, plánovaním, flexibilným myslením sú jadrom ADHD. 

Ak dieťa dostane zlú známku z niečoho, čo vedelo, úloha rodiča je zistiť, čo mu vadilo. Okolie? Hluk? Písomka sa dá napísať aj na chodbe, alebo v kabinete, kde je menej hluku. 

Ak si dieťa nevie niečo zapamätať, úloha rodiča je zistiť, ktorý typ pamäte je jeho silnou a jeho slabou stránkou. Má vizuálnu pamäť? Zvýrazním mu to. Má sluchovú pamäť? Je potrebné nájsť spôsob, ako sa mu aj nudná látka bude učiť lahšie. Niekedy pomáha deťom brain mapping - pavúkový diagram, ktorý si môžu farebne pozvýrazňovať.  

2. Môžete redukovať stres konzistentnosťou

Deti s ADHD budú menej stresované, keď majú pravidelný režim, pravidelné aktivity a jednoducho im bude jasné, kedy majú čo a ako dlho. Jednoduchosť je cesta. Opakovanie je riešenie.  

Ako zvládnuť dieťa s ADHD?

Ak sa ADHD podchytí a s dieťaťom sa intenzívne pracuje po rôznych stránkach, výsledky sú isté. Nevravíme, že ADHD sa dá úplne vyliečiť, ale intenzívnou podporou, cvičebným režimom, stimulovaním kognitívnych funkcií dostáva dieťa šancu na lepší štart do života. Ak je dieťa nepochopené, nediagnostikované, kritizované bez akejkoľvek emocionálnej podpory,  častokrát sú nešťastné, uzatvárajú sa a potom v období puberty upadajú do depresií a môžu sa uchyľovať aj k návykovým látkam. Ale pokiaľ sa s dieťaťom cvičí, stimulujú sa kognitívne funkcie, učí sa od mala dychové cvičenia, naučí sa od základnej školy systematicky sa učiť s podporou okolia, upraví sa strava podľa potrieb a vytvoria sa všetky potrebné podmienky pre jeho emocionálny, duševný a kognitívny rozvoj, dieťa dostáva šancu na plnohodnotný život.  Dieťa s ADHD potrebuje podporu rodiča, učiteľa, psychológa, terapeuta a okolia. Aby sa dieťa dobre vyvíjalo, potrebuje nato vytvoriť podmienky. Napríklad úpravou stravy vieme zminimalizovať hyperaktivitu, dodať mozgu stavebné prvky, cvičením odbúrame primitívne reflexy, ktorými sa zlepší rovnováha, uvoľní sa napätie, stimuluje sa mozog a nervová sústava, neurofeedbackom znormalizujeme mozgové vlny do miery do akej to len ide, aby sme zlepšili sústredenosť, pamäť a znížili chybovosť, meditačnými a dychovými cvičeniami učíme mozog koncentrácii, pozornosti, ale aj eliminovať stres, tréningami s Bioquantom pred spaním navodíme mozog do nízkych mozgových vĺn pre lepší a kvalitnejší spánok a mnoho ďalšieho. Dajme ADHD deťom šancu, buďme voči nim zhovievaví, lebo oni sa snažia a mnohokrát to nie je o tom, že sa neučili, ale o tom, že im vadil hluk, alebo mali úzkosť. Načúvajme im, lebo oni chcú ukázať, že to vedia. Pokúsme sa im vytvárať podmienky, aby sme im to uľahčili.

Aké máte možnosti, keď máte dieťa s ADHD diagnózou

Pokiaľ má dieťa diagnózu ADHD, spozorujete to už v materskej škôlke, že niečo nie je úplne v poriadku. Mozog dozrieva o niečo pomalšie ako u rovesníkov, preto reakcie na niektoré podnety môžu byť neprimerané a dieťa môže byť označované za zlé, neposlušné, alebo konfliktné. Sťažnosti sa môžu kopiť, niektoré ADHD deti opakovane menia škôlky.  Keď sa dostanete do 1.ročníka, odporúčame navštíviť CPP, kde psychológovia a špeciálny pedagógovia dieťatko zdiagnostikujú, či nemá aj inú pridruženú poruchu učenia. Je možné, že Vás pošlu aj k neurológovi, ktorý urobí EEG mozgu. Dôležité je, aby ste mali oficiálnu správu z diagnostického vyšetrenia pre školu s odporúčaniami. Doručíte ich triednej učiteľke a školskej psychologičke. Sú pre nich smerodajné.

Odporúčania pred nástupom do školy:

Dieťa s diagnózou ADHD to má v škole ťažšie oproti jeho rovesníkom. Preto by bolo vhodné, aby si dieťa osvojovalo návyky, že učenie je súčasťou života, aby v škole nezačalo vzdorovať. Vyčleňte si čas na dieťa, zo začiatku 1x denne po 10 minút a venujte sa mu. Prechádzajte s ním napríklad knihu o zvieratách, učte ho zvieratá v anglickom jazyku, opakujte s ním každú danú látku. Spočiatku téma štúdia má byť niečo úplne jednoduché a pútavé, ale je dôležité u dieťaťa pestovať tento návyk, lebo na základnej škole sa bude musieť pravidelne pripravovať a u detí s ADHD je vhodné vytvoriť toto povedomie v nejakom predstihu. Je vhodné začať skôr, keď má dieťa napríklad 5 rokov. Postupne predlžujte čas tréningu. Je to trénovanie pozornosti a sústredenia. 

Nástup do školy:

Dieťa s diagnózou ADHD môže zaostávať v učení, pretože sa nesústredí, alebo môže mať problémy v sociálnych vzťahoch. Niektoré deti sú z kolektívu vyčleňované, lebo nervová sústava dozrieva o niečo pomalšie, preto ich reakcie môžu byť neprimerané. Netreba sa vzdávať. Je dobré spolupracovať s učiteľmi a hľadať spôsoby, ako dieťatku pomôcť. Prvé dva roky môže pomôcť školský psychológ. Niektoré školy poskytujú napríklad terapiu hrou, kde si dieťatko nazbierané negatívne pocity môže bezpečne vyventilovať v herničke, ale je tam zároveň aj pozitívne usmerňované. Cíti sa tam v bezpečí a nie je za nič kritizované. Je to veľmi dôležité, aby tento pocit bezpečia cítil aspoň v herničke, keď sa v triede necíti najlepšie.

Ako zvládnuť prvé roky v základnej škole:

  1. Učte sa s dieťaťom pravidelne. Správne návyky sú veľmi dôležité. Toto je kľúčové. Nepoľavujte.
  • Látku sa vždy učte v deň, keď ju preberali v škole a dajte mu pár dní, aby učivo vstrebal, to znamená opakujte denne. Čítajte každý deň, prejdite si pár príkladov z matematiky, zopakujte si vlastivedu a prírodovedu. (Opakovanie je matkou múdrosti, nenechávajte to len na školu, lebo v škole môže byť jeho koncentrácia oslabená.) 
  • Ak zabúda, napíšte mu na ruku dôležitú poznámku. Tam to určite neprehliadne.
  • Pani učiteľka nech Vás informuje o písomkách v predstihu.
  • Ak je nejaký deadline písomky alebo zadania, nech Vás informuje na Edupage.
  • Prvé roky musíte byť vy jeho hodinkami, jeho kontrolórom, kým sa začne lepšie orientovať v čase.
  • Môžete mu zaviesť zošit, kde pani učiteľka zapíše, čo je dôležité. A na ruku mu napíšte poznámku so slovami "zošit", aby si pamätal, že je dôležitý, má do neho zapisovať úlohy a že ho nesmie zabúdať a musí ho nosiť stále so sebou.
  • Krúžky riešte najlepšie so školou, aby ho na krúžky pani učiteľky posielali. Ak chodí na klavír, alebo iný hudobný nástroj vypestujte zvyk hrať každý deň 10 minút.
  1. Navštevujte terapiu hrou, ak sa dieťatko v triede cíti odčlenené a frustrované. Je to pre neho emocionálna podpora, kde sa dieťa cíti príjemne a bezpečne. 
  2. Motivujte ho športovať. Ak má v kolektívnych športoch problémy, nájdite mu individuálny šport. Odporúčame šport 2-3x do týždňa. Buďte konzistentný, nenechajte sa dieťaťom manipulovať, keď ho šport nebaví. Pre dieťa s ADHD je šport dôležitý.
  3. S hudobným nástrojom nezačínajte príliš skoro, vyžaduje si to koncentráciu a je to individuálne u každého. Počkajte radšej do tretieho ročníka a tak ho prihláste na hudobný nástroj. Aby toho nebolo veľa.

Výborné alternatívne aktivity s ADHD dieťaťom (mimo domu):

NEUROVÝVOJOVÁ TERAPIA (CVIČENIE PRIMITÍVNYCH REFLEXOV, RYTMICKÉ CVIČENIA a iné)

Je potrebná diagnostika, ktorá trvá 3 hodiny. Dieťatko pretestujú, zistia, ktoré primitivné reflexy sú zachované a nastavia cvičebný plán. Raz do mesiaca v poradni zdravého vývinu cviky pozmenia podľa toho aké pokroky sa cvičením doma dosiahli. 

Dieťa, ktorému vývin nič neskomplikovalo, má v 3,5 roku utlmenú činnosť skupiny novorodeneckých reflexov a rozvinuté posturálne reflexy. Ak sa niečo pokazí a niektorý novorodenecký reflex alebo ich súbor zostáva zachovaný a posturálne reflexy sa nerozvinú, centrálna nervová sústava nefunguje tak hladko, ako by mala. Zostane akoby „zamrznutá“ v nižšom štádiu vývinu, hovoríme o tzv. neuromotorickej nezrelosti. Každý novorodenecký reflex má svoje špecifické prejavy, funkciu a negatívne dôsledky, ak zostane zachovaný. U väčšiny ADHD detí sú mnohé z nich zachované vo veľke miere.

Pripravte sa na 1-2 roky cvičení, ale stojí to zato. Dieťa bude mať lepšiu rovnováhu, bude menej stresované, bude sa viac sústrediť a je to základom do života, lebo aj keď má mnoho športov a primitívne reflexy od bábätka sú zachované, tak mu ani šport nejde ruka v ruke.

NEUROFEEDBACK

Je potrebná psychologické vyšetrenie, následne mapa mozgu a potom sa až začne pracovať na oslabených miestach mozgu. Ako prvé ide do úzadia agresivita a problémy so správaním. Pri neurofeedbacku sa dajú dosiahnúť naozaj úžasné výsledky, ale musí to byť pravidelné, konzistencia je základ. Je to založené na neuroplasticite mozgu, mozgové vlny sa delia na pomalé, stredne rýchle a rýchle a deti s ADHD majú príliš rýchle vlny v prednej časti mozgu, občas problémy s pamäťou a neurofeedbackom je možné priblíženie k normálnym hodnotám pred ADHD deti. Aj deti, ktoré sa vôbec nevedia učiť, je možné naučiť učiť sa.

Mapa mozgu je odpoveďou, prečo sa učené učivo dieťatu, ktoré počúva do povedomia nedostane. Prečo pri hluku v triede sa nedokáže sústrediť. Prečo má oslabenú pamäť. 

Neurofeedback učí mozog korigovať mozgové vlny tak, aby sa zlepšili parametre, ktoré potrebujeme zlepšiť a dostáva odmenu vo forme prehrania nahrávky vždy, keď dosiahne stav, ktorý potrebujeme. Odmena učí mozog a vytvárajú sa nové dráhy v mozgu, trvá niekoľko mesiacov až rok, kým sa to ustáli, z čoho môžeme čerpať benefity 2 roky až do 14 rokov, v závislosti od toho, čo všetko sa zlepšilo. 

Neurofeedback tréningy sú stále viac a viac dostupnejšie. Majú ich v ponuke niektoré psychologické ambulancie, niektoré CPP centrá a EEG inštitúty. Niektoré ambulancie majú zmluvy s poisťovňami a doplácate len časť. Poisťovňa Dôvera momentálne prepláca 30 sedení. Na tréning je potrebné do ambulancie dochádzať a podmienkou sú minimálne 2 sedenia týždenne, aby to malo účinky. U niekoho je potrebných 25 tréningov, niekto potrebuje 50 a závažnejšie stavy aspoň pol roka.

Pokiaľ sa jedná o závažnejší stav, tak je možné si prístroje zapožičať, alebo zakúpiť, absolvovať kurz a trénovať dieťa doma, pričom supervízor s Vami komunikuje všetko potrebné, prechádza s vami merania a nastavenia, aby sa dosiahli želané výsledky. Momentálne v Prahe prebiehajú aj individuálne kurzy pre rodičov. Rodič príde s dieťaťom do Prahy na 3 dni. Dieťa je pretestované a nastaví sa mu individuálny tréning, ktorý bude prebiehať s rodičom v pohodlí domova. Supervízia je samozrejmosťou. Je potrebné si zaplatiť akreditovaný kurz pre rodiča a samotný prístroj. Po kurze je stála možnosť konzultovať zdarma výsledky tréningov dieťaťa s konkrétnou diagnózou. 

https://www.eeginstitutcz.cz/index.php?ap=kurzy

Neurofeedback ADHD

EXISTUJÚ aj iné metódy:

Nemáme s nimi osobnú skúsenosť, ale na internete si môžete preštudovať viac. 

  • METÓDA DR. SINDELAR
  • FEUERSTEINOVA METÓDA
  • KOGNITÍVNO-BEHAVIORÁLNE TERAPIA
  • HRA DIVADLA NAPR. ZIPPIHO KAMARÁTI ((dieťa sa zamýsľa nad vlastným konaním))
  • TOMATIS A INÉ SLUCHOVÉ TRÉNINGY (auditívne stimulácie, niektoré znižujú sluchovú hypersenzitivitu)

Výborné aktivity s ADHD dieťaťom (doma):

DYCHOVÉ CVIČENIA - Pomáhajú dieťaťu upokojiť sa, koncentrovať sa na dych. Odporúčame až od 4. ročníka, ak spolupracuje tak aj skôr. Je potrebné ich prispôsobiť deťom. Pomôžu Vám ich nastaviť napríklad odborníci na biofeedback. 

MEDITÁCIA 13 MINÚT - Pomáhajú dieťaťu upokojiť sa, koncentrovať sa na telo a dych. Odporúčame až od 4. ročníka, ak spolupracuje tak aj skôr. 

AROMATERAPIA 

PRAVIDELNÝ SPÁNOK - 30 minút pred spánkom im uvarte medovkový čaj a nech sa už nedívajú do počítača a na televízor. Do 20.30 by už mali byť v posteli a do 21.00 zaspať. 

TRÉNINGY S PRÍSTROJOM BIOQUANT - Na moduláciu mozgových vĺn a fotobiomoduláciu tkanív a krvi. Prístroj svieti do nosovej dutiny a fotóny (svetlo) vyvolávajú stimulačné efekty na mozgové vlny a posilňovanie imunity. Tréningy s prístrojom vykonávame 1 alebo 2x denne, najlepšie podľa doporučení neurológa, alebo odborníka na neurofeedback. V prípade, že tieto možnosti nemáte, v návode alebo v príručke nájdete dostatok informácii. 

Deťom s ADHD sa odporúča hudobný nástroj:

Výborný je napríklad klavír. Pravá a ľava hemisféra mozgu sa zapája a vytvárajú sa nové dráhy. Túto stimuláciu mozgu odporúčajú mnohí lekári. Existujú aj cviky, ktoré pracujú s pravou a ľavou časťou mozgu. Môžu sa napríklad naučiť žonglovať. 

Odporúčame suplementovať:

  • Olej z treščej pečene (panenský, spracovaný tradičnou metódou) - viac DHA ako EPA, pretože DHA ovplyvňuje mozog a EPA kardiovaskulárny systém. DHA je bezpochyby najdôležitejšou mastnou kyselinou pre mozog. Je to hlavná štrukturálna zložka mozgovej kôry, časti mozgu, ktorá je zodpovedná za pamäť, jazyk, kreativitu, emócie a pozornosť
  • Vitamín D3 - ADHD deti ho majú menej
  • Horčík - ADHD deti ho majú menej

Odporúčame prekontrolovať:

  1. Ak má dieťa opakované bolesti brucha, tak odporúčame urobiť analýzu stolice, ale nie hocijakú, ale molekulárno-genetické vyšetrenie mirkobiómu čreva zo vzorky stolice.  
  2. Ak má dieťa oslabenú imunitu a povedia Vám, že je hypersenzitívne a všetko chytí, tak odporúčame urobiť molekulárno-genetické vyšetrenie mirkobiómu čreva zo vzorky stolice a skontrolovať aj vitamíny a minerály, minimálne hladinu vitamínu D a zinku. Udržujte hladinu vitamínu D3 aspoň nad 100 nmol/l do 200nmol/l.
  3. Ak má dieťa výraznú hyperaktivitu, nedovoľte mu konzumovať cukor. Ak je to možné, vylúčte aj múku a výrobky z nej. Prejdite na nízkosacharidové stravovanie. GAPS diéta sa veľmi osvedčila u detí s ADHD. Deti s ADHD majú problém metabolizovať cukor a múka sa tiež metabolizuje na jednoduchý cukor. Energiu nemusí získavať z cukru, ale z tukov. Naštudujte si nízkosacharidové stravovanie. Je veľmi veľa detí a dospelých s ADHD, ktorí celý život konzumujú nízkosacharidovú a vysokotukovú stravu s veľkým množstvom zeleniny, ktorá obsahuje vlákninu s dobrými výsledkami. Vykonajte si jednoduchý test v trvaní niekoľkých dní na low carb strave s úplným vylúčením cukrov a sami uvidíte rozdiel v správaní dieťaťa a na jeho základe potom postupujte. 

Záver

Sama mám 10 ročné dieťa s ADHD. Tento článok som napísala, lebo som si musela prejsť strastiplnou cestou hľadania riešení pre moje dieťa. Na začiatku som ani netušila, čo všetko budem musieť urobiť, aby sa stav môjho syna zlepšil a robím to každý deň. Okrem toho som musela všetko naštudovať, skúšať a to, čo uvádzam v tomto článku je všetko to, čo sa mi osvedčilo, že funguje. Môj syn je úplne iný človek dnes ako bol pred 3 či 5 rokmi, kedy sme ani len netušili, že hlavný spúšťačom jeho hyperaktivity je cukor a jedlá s vysokým glykemickým indexom. 

Deti s ADHD potrebujú viac našej pozornosti, viac nášho pochopenia. Je to cesta náročná a musím povedať, že aj finančne a časovo náročná. Diagnostika v CPP je úplne zadarmo. Ak budete mať problém v triede, môžete požiadať CPP o intervenčný program a psychológovia budú pracovať s celou triedou 1x do týždňa. Je však potrebné platiť za terapiu hrou (neprepláca poisťovňa), cvičenie primitívnych reflexov - neurovývojová terapia (neprepláca poisťovňa), neurofeedback (niekde prepláca do určitého počtu sedení a niekde nie), v prípade potreby analýzy stolice a užívanie personalizovaných probiotík (neprepláca poisťovňa). Nízkosacharidové stravovanie je tiež finančne náročné, doplnky výživy tiež nestoja málo. Bolo by vhodné, aby poisťovne podporili liečbu týchto detí do určitej miery, čo však nerobia. Stále viac a viac pribúda detí s ADHD a ak chceme, aby z nich boli plnohodnotní členovia tejto spoločnosti, aby dosiahli vyššie vzdelanie, aby chodili do práce a boli zodpovední, tak je potrebné sa zamyslieť nad tým, ako je možné rodičom týchto detí pomôcť. Pretože nikto z rodičov nedostane návod s informáciami, čo má robiť s ADHD dieťaťom a aké má možnosti. Aj preto písem tento článok.  Bolo by naozaj fajn, keby rodičia dostali do rúk plnohodnotnú brožúrku o tom, čo je ADHD, aké možnosti majú a čo všetko môžu robiť doma sami, lebo týchto detí bude pribúdať, preto je načase hovoriť o tom, hľadať riešenia pre podporu týchto detí a rodičov. Musíme si uvedomiť, že sú to šikovné deti a keď ich niečo baví, dokážu sa preto zapáliť. Podporujme ich v škole, pretože určite každý z nich má kvality, ktoré napríklad u bežných detí nenájdete. Každý sme výnimočný, preto v tejto spoločnosti nepolarizujme ľudí a buďme otvorení, lebo každý je dôležitý.

Liečba ADHD liekmi

Mozog ADHD detí funguje inak, čo si my ani nedokážeme predstaviť. Je toho dôkazom napríklad mapa mozgu na QEEG / EEG. Užívanie liekov by nemalo byť prvou voľbou, ale poslednou. Stotožňujú sa s tým aj psychológovia aj psychiatri. Na neurofeedbacku sa mozgové vlny normalizujú, keď sa mozog trénuje pravidelne, a investovať čas a úsilie na pár mesiacov až rok stojí naozaj zato.  

Aké zmeny by som ako rodič ADHD dieťaťa očakávala od spoločnosti:

  1. Školské jedálne by mali deťom s ADHD variť nízkosacharidové jedlá: mäso a zelenina. V skutočnosti cukor do detského jedálníčka nepatrí. Už Francúzi sú pred nami a postupne menia stravovanie v školských jedálňach. A deti s ADHD sú práve tie, ktorým cukor škodí najviac. 
  2. Neurofeedack by mal byť všade hradený zdravotnou poisťovňou, 30 sedení je naozaj málo, ktorý hradia len niekde. Niektoré deti potrebujú 30 sedení, ale niektoré aj 50. Treba veriť, ze neurofeedback centier bude pribúdať, že sa mnohým deťom s ADHD otvoria tieto možnosti. 
  3. Cvičenia v poradniach zdravého vývinu by malo byť hradené zo zdravotnej poisťovne. Diagnostika postúry a pravidelné cvičenie dokáže pomôcť zlepšiť prejavy ADHD. Keď sa preplácajú rehabilitácie, prečo by sa nemalo aj toto.
  4. Lekári by mali deťom s ADHD pravidelne raz do roka kontrolovať vitamíny a minerály zo zdravotného poistenia. Mnohým chýba vitamín D a horčík. Existujú viaceré štúdie, ktoré hovoria, že deti s ADHD ho majú biedne málo.
  5. Deti s ADHD a aj iné deti, ktoré užívajú opakovane antibiotiká a sú po operácii čreva by mali mať analýzu stolice na kontrolu dysbiózy zdarma, následne namiesto liekov preplácať personalizované probiotiká, ktoré pri pomoci mikrobiómu sú v dôležitosti z nášho pohľadu na úrovni antibiotík. Keďze mikrobióm je spájaný s imunitou a zároveň ovplyvňuje mozog a jeho kognitívne funkcie, preto personalizované probiotiká by mali byť podľa nás rovnocenným liekom, verím, že do budúcna tomu tak aj bude. 
  6. Lekári by mali rodičov, ktoré majú deti s ADHD informovať o možnostiach, ktorú rodičia týchto detí majú. Mohol by existovať nejaký sumár, pretože mnohí rodičia sa v tematike neorientujú a tým pádom mnohokrát dieťaťu nedávajú šancu, aby sa mu zlepšili známky, aby sa naučil sústrediť.
  7. V školstve: by mali mať tieto deti pomoc aj na školách, kde to zatiaľ neexistuje. Napríklad ak majú oslabený vestibulárny systém (nezrejúci fungujúci vestibulárny systém dokáže sťažiť zrakové a sluchové vnímanie) a ruší ich hluk, písanie písomky v kabinete je riešením. Vždy je cesta ako im pomôcť. 

ZAČNITE POSTUPNE, NIE VŠETKO NARAZ. DÁ SA ZAČAŤ NAPRÍKLAD VYLÚČENÍM CUKRU, TO VÁS NIČ NESTOJÍ. POSTUPNE PRIDAŤ AKTIVITY PODĽA VLASTNÝCH MOŽNOSTÍ. ALE TREBA ZAČAŤ OD SEBA A BYŤ PRÍKLADOM AJ INÝM RODINÁM A O ZLEPŠENIACH HOVORIŤ, ABY SA INŠPIROVALI AJ INÍ. :=)

ADHD známe osobnosti

Nie ste v tom sami. Na svete je mnoho detí s ADHD. Predpokladá sa, že skoro každá trieda ma 1 až 2 deti s diagnózou ADHD. Aj ľudia s ADHD môžu dosiahnúť veľké veci. 

Ak Váš članok zaujal, prečítajte si skutočný príbeh o mojom dieťati. Má 10 rokov a diagnózu ADHD. Každý si z neho vezme, čo potrebuje. 

Pre rodičov detí ADHD, ak sa vám podarilo úspešne prelúskať týmto článkom až do konca ponúkame 5% zľavu v tomto eshope, stačí su uplatniť zľavový kód v nákupnom košíku, zadajte: "ADHD".